Spring naar inhoud

Opzet van de OG-opleiding

De OG-opleiding bestaat uit een combinatie van cursorisch en praktijkonderwijs en heeft een totale omvang van 3600 uur, verspreid over ten minste twee jaar. Het cursorische onderwijs wordt op een vaste lesdag in de week aangeboden bij opleidingsinstituut PPO. Het praktijkonderwijs vindt plaats bij een erkende praktijkopleidingsinstelling.

Algemeen

Het cursorische onderwijsprogramma duurt twee jaar (480 uur). Het praktijkonderwijs is verspreid over minimaal twee jaar bij een fulltime opleidingsprogramma en vier jaar bij een parttime opleidingsprogramma. De drie onderdelen diagnostiek & indicatiestelling, behandeling/begeleiding en overige taken zijn allemaal verweven in het cursorisch en praktijkonderwijs, supervisiegedeelte en zelfstudiegedeelte. Het onderdeel overige taken is gericht op het gebied van voorlichting, consultatie en preventie.

De kaders van de opleiding zijn vastgelegd in het opleidingsbesluit. De opleiding is vormgegeven aan de hand van de principes van competentiegericht opleiden. Daarin staat het competentieprofiel OG centraal.  

Meer informatie over competentiegericht opleiden is te vinden in het opleidingsplan OG en het toetsboek OG.

  Cursorisch deel Zelfstudie Praktijk (incl. werkbegeleiding) Supervisie Totaal
Diagnostiek & indicatiestelling 160 80 930 30 1200
Behandeling/begeleiding 160 80 930 30 1200
Overige taken 160 80 930 30 1200
Totaal 480 240 2790 90 3600

Praktijkonderwijs

Het praktijkonderwijs van de OG-opleiding vindt plaats bij een erkende praktijkopleidingsinstelling, onder verantwoordelijkheid, toezicht en begeleiding van de opleiders in de praktijk. Hierbij staat, net als in de rest van de opleiding, de actieve rol van de opleideling in het eigen opleidingsprogramma en het formuleren en behalen van persoonlijke leerdoelen centraal. De opleideling stelt aan het begin van de opleiding een individueel opleidingsplan (IOP) op, in overleg met de praktijkopleider.

In de Taken en Verantwoordelijkheden zijn de rollen in de praktijk, eisen en bijbehorende taken omschreven

Het IOP bevat een beschrijving van de manier waarop aan de eisen voor de praktijkwerkzaamheden, de supervisie en de werkbegeleiding zal worden voldaan en welke personen de rollen van opleiders in de praktijk gaan vervullen. Daarnaast bevat het concrete leerdoelen van de opleideling op basis van het competentieprofiel van de orthopedagoog-generalist. Halfjaarlijks wordt er in onder andere een praktijkverslag en praktijktoetsen door de opleideling, praktijkopleider en andere opleiders gereflecteerd op de voortgang van de opleiding en de ontwikkeling van de opleideling.

Opleiders in de praktijk

De opleideling wordt gedurende de opleiding bijgestaan en beoordeeld door de praktijkopleider, werkbegeleider en supervisoren. De praktijkopleider is verantwoordelijk voor de realisatie van de praktijkervaring van de opleideling en heeft daarbij een organiserende en beoordelende functie. De werkbegeleider fungeert als een soort coach of rolmodel voor de opleideling. Deze persoon is aan de ene kant verantwoordelijk voor een juiste uitvoering van het opleidingsplan en het behalen van de geformuleerde leerdoelen in de praktijk en aan de andere kant voor het garanderen van de kwaliteit van de behandeling die patiënten krijgen van de opleideling. Iedere opleideling volgt 90 uur supervisie bij minimaal twee supervisoren. De taak van deze supervisoren is het begeleiden en aanleren van specifieke verrichtingen op het gebied van diagnostiek en behandeling. 

De rol van de praktijkopleider binnen de BIG-opleidingen

De rol van de werkbegeleider binnen de BIG-opleidingen

De rol van de supervisor binnen de BIG-opleidingen

Cursorisch onderwijs

Opleidelingen volgen cursorisch onderwijs op een vaste lesdag gedurende twee jaar. Lesdagen bestaan uit twee dagdelen van drie uur. Er wordt gebruik gemaakt van uiteenlopende werkvormen, waaronder hoorcolleges, rollenspellen, casuïstiek en groepsactiviteiten, zodat opleidelingen de leerstof en inhoud van hun toekomstige beroep zo volledig en realistisch mogelijk eigen kunnen maken. De combinatie van wetenschappelijke kennis en expertise uit de praktijk van het docententeam draagt daar tevens aan bij. Voor de OG-opleiding geldt een 100% aanwezigheidsplicht.

Het cursorisch programma van de OG-opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Evidencebased practice (30 uur)
  • Professionaliteit (42 uur)
  • Oplossingsgericht werken (18 uur)
  • Groepsdynamica (30 uur)
  • Handelingsgericht werken (24 uur)
  • Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur)
  • Ontwikkelingspsychopathologie en mediatie (30 uur)
  • Systeemgericht werken (60 uur)
  • Orthopedagogisch werken in het onderwijs (42 uur)
  • Orthopedagogisch werken in de jeugdhulp (42 uur)
  • Orthopedagogisch werken in de gehandicaptenzorg (42 uur)
  • Orthopedagogisch werken in de ouderenzorg (36 uur)