Paul Mulder over verbinding, kritisch denken en zelfbepaling
We stellen je graag voor aan Paul Mulder, orthopedagoog en gezondheidszorgpsycholoog. Hij studeerde orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en werkt sinds 2013 bij Lentis. Daar begon hij bij het Autisme Team Noord-Nederland (ATN), waar hij nu opnieuw werkzaam is als gezondheidszorgpsycholoog. In de tussentijd promoveerde hij bij ATN in samenwerking met Amsterdam UMC (locatie AMC) op gedrag en ontwikkeling bij zeldzame genetische aandoeningen, werkte hij als teamleider binnen de zorg voor volwassenen met autisme op het Dennenoord-terrein in Zuidlaren en rondde hij de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog af.
Professionele verantwoordelijkheid in de gehandicaptenzorg
Bij PPO is Paul samen met dr. Jorien Luijkx, hoofddocent van het blok Orthopedagogisch werken in de gehandicaptenzorg. Hierin staat de professionele verantwoordelijkheid centraal die orthopedagogen en psychologen dragen – zowel op casusniveau als in het bredere zorgbeleid. Paul stimuleert opleidelingen om kritisch te kijken naar hoe zorg in hun organisatie is ingericht: welke methodieken worden gebruikt, welke aannames liggen erachter en wanneer is het nodig om met zorgvuldige afweging buiten de gebaande paden te treden?
Contact vóór contract en zelfverantwoordelijke zelfbepaling
Een belangrijk uitgangspunt in zijn werk is contact vóór contract: samenwerking ontstaat vanuit verbinding. Daarbij neemt hij het pedagogische concept van zelfverantwoordelijke zelfbepaling (Martinus J. Langeveld) mee in het opleiden. “Ik wil opleidelingen begeleiden tot mondige, kritisch denkende en moreel reflectieve professionals, die zich bewust zijn van de bijzondere positie die wij innemen in het leven van mensen in kwetsbare situaties.”
Samen puzzelen aan betekenisvol gedrag: de kracht van context en diversiteit
Wat hem energie geeft in het opleiden en begeleiden? Het samen puzzelen en verdiepend kijken naar gedrag. Het contextueel denken – het zien van de wisselwerking tussen persoon en omgeving – staat daarbij centraal. “Gedrag vertelt ons iets. Het is boeiend om samen met opleidelingen te onderzoeken wat dat is, in welke context het voorkomt en welke betekenis het heeft. Wanneer het lukt om nieuwsgierigheid en een open blik aan te wakkeren, is voor mij een lesdag geslaagd.”
Persoonlijke groei en onderlinge openheid
Terugkijkend op zijn eigen tijd als opleideling bij PPO herinnert Paul zich vooral de openheid en betrokkenheid binnen de groep. “Je deelt veel meer dan alleen de opleiding met elkaar. Persoonlijke ontwikkelingen hadden een belangrijke plek in onze groep, en dat is essentieel in ons vak: wij zijn ons eigen instrument. Dan is het essentieel dat we ook inzicht in onze eigen patronen van waarnemen, denken en doen leren kennen en bespreekbaar maken.
Samen de puzzel leggen
Een belangrijke uitdaging in het werkveld is volgens Paul het versterken van de verbinding tussen disciplines. “Ik werk met een doelgroep die raakt aan de medische zorg, verstandelijk gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. Denk aan mensen met autisme, verstandelijke beperkingen en genetische aandoeningen. Om ouders en gezinnen niet met losse stukjes informatie achter te laten, moeten we als professionals samen de puzzel leggen. Dat vraagt respect voor elkaars expertise én het vermogen om verschillende perspectieven met elkaar te verbinden.”
"Contact vóór contract: samenwerking ontstaat vanuit verbinding.”