Spring naar inhoud

Maaike Miedema over systemisch werken, contexten en ervaringsgericht leren

Maak kennis met Maaike Miedema, hoofddocent binnen de OG-opleiding voor de blokken Systeemgericht werken en Professionaliteit, en docent binnen de GZ-opleiding voor het blok Psychodiagnostiek, observatie- en gesprekstechnieken. Maaike vertelt onder meer over hoe ze als systeemtherapeut en GZ-psycholoog zich inzet voor het versterken van het contextueel denken bij zorgprofessionals.

“In 2010 maakte ik kennis met het systeemtheoretisch denken. Dat voelde als thuiskomen. Op dat moment werkte ik als gedragswetenschapper in de gesloten jeugdzorg en volgde ik de GZ-opleiding. Ik maakte de overstap naar de intensieve ambulante jeugdhulpverlening en ben toen opgeleid tot systeemtherapeut NVRG. Omdat ik graag meer ervaring wilde opdoen in het geven van (systeem)therapie, heb ik daarna binnen twee kleinschalige GGZ-instellingen gewerkt met cliënten met uiteenlopende vraagstukken en verschillende leeftijden. Sinds kort ben ik werkzaam in m’n eigen praktijk. De laatste jaren heb ik de waarde van lichaamsgericht werken ‘aan den lijve’ ervaren. Ik hoop anderen ook enthousiast te kunnen maken voor het systemisch, ervaringsgericht, kracht- en feedbackgericht samenwerken met cliënten en diens netwerk.”

Relaties en contexten centraal

In haar onderwijs wil Maaike opleidelingen vooral gevoeliger maken voor de complexiteit en gelaagdheid van de contexten waarin mensen functioneren. Maaike: “Enerzijds om (probleem)gedrag van de ander te kunnen zien als logisch verschijnsel in de context waarin het zich voordoet. Het probleem zit niet ín een persoon, maar ontstaat door bepaalde contexten en in circulaire patronen tussen mensen. Zo kijken kan een ontschuldigend effect hebben op bijvoorbeeld de cliënt en diens omgeving. Ook kunnen de contexten of relaties die met de tijd op de achtergrond zijn geraakt, weer in het zicht komen. En daarmee vaak (veer)krachten, steunbronnen en andere (toekomst)perspectieven. Het contextueel en relationeel denken kan ook helpen om jezelf als OG beter te kunnen positioneren in de context van je team, organisatie, samenwerkingspartners en/of de maatschappij.”

Denken, voelen en doen

Voor Maaike is het belangrijk dat opleidelingen niet alleen theoretisch leren, maar ook op een persoonlijke en ervaringsgerichte manier. “Wat voor mij telt is dat ze een uitdagende en fijne leeromgeving ervaren, waarin ze naast theorie en reflectie ook ervaringsgericht kunnen leren; op persoonlijk en emotioneel niveau en door middel van spelen en experimenteren.”

Als opleideling bij PPO

Maaike volgde zelf ook de GZ-opleiding bij PPO. Wat haar vooral is bijgebleven? “Dat we als groep veel met en van elkaar meemaakten in die twee jaren en er een grote betrokkenheid naar elkaar toe was. En de lesdag waarin een docent ons gezamenlijk als een trein door de ruimte liet tjoeken, om ons duidelijk te maken wat voor een macht je hebt in de positie van docent, therapeut, dokter, etc. om een ander te laten doen wat jij wilt.”

Theorie tot leven brengen

Hoe brengt Maaike de verbinding tussen theorie en praktijk tot leven in haar lessen? “Door de opleidelingen veelvuldig uit te nodigen om eigen vragen of voorbeelden uit hun praktijk naar voren te brengen. Daarmee kunnen ze oefenen om de theorie toe te passen. En hierin desgewenst mee te denken en voor/samen te doen.”

"Ik wil anderen enthousiast maken voor systemisch en ervaringsgericht samenwerken met cliënten en hun netwerk."

Maaike Miedema