Spring naar inhoud

Het onderwijsprogramma volg je op locatie bij PPO. Het aantal onderwijsuren komt gemiddeld neer op één keer in de twee weken een lesdag. Dit is niet altijd het geval, omdat het onderwijs is opgedeeld in modules. Daarom zijn er periodes met elke week les en periodes zonder les.

In principe bestaan lesdagen uit twee dagdelen van elk drie uur (van 9.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 16.30 uur). Gedurende twee jaar is er een keer in de vier weken ’s avonds begeleide intervisie, van 18.00 tot 20.00 uur.

Voor de voorbereiding van een lesdag staat ongeveer acht uur. Hiervoor lees je literatuur, kijk je filmpjes en maak je huiswerkopdrachten.

Tijdens de lesdagen werken we met verschillende werkvormen zoals hoorcolleges, rollenspellen, casuïstiek en groepsactiviteiten. Zo leer je zo volledig en interactief mogelijk de leerstof en de inhoud van het beroep van klinisch psycholoog.

Het cursorische programma heeft een minimale omvang van 600 uur, verspreid over vier jaar. Het cursorische onderwijs bestaat uit de onderdelen:

  • Diagnostiek
  • Behandeling (psychotherapie)
  • Onderzoek en innovatie
  • Beleid, innovatie en management

Diagnostiek

Centraal binnen het onderdeel Diagnostiek staan theoretische achtergronden en diagnostische methodes voor complexe psychopathologie. Er is aandacht voor diagnostische werkwijzen binnen verschillende settingen/sectoren en voor diagnostische toepassingen bij verschillende leeftijden en intelligentieniveaus.

Behandeling (Psychotherapie)

Het onderdeel Psychotherapie start met een jaar het verplichte blok ‘Samenwerking’. In dit blok komen de universele factoren en verschillende behandelmethodes kort aan bod. Het tweede deel is modulair opgezet. Dit tweede deel wordt samen met de deelnemers van de PT-opleiding gevolgd omdat dit de keuzemogelijkheden voor de opleidelingen van zowel de KP- als de PT-opleiding vergroot. Daarnaast komen de opleidelingen in vaste groepen van ongeveer 8 personen regelmatig bij elkaar in begeleide intervisie.

In het modulaire deel komen de specifieke behandelmethodes aan bod. Door het modulaire systeem hoef je al gevolgde cursussen niet opnieuw te doen, maar kan je een andere cursus kiezen op basis van jouw interesse.

Het aanbod is gebaseerd op behandelmethoden die in de Multidisciplinaire Richtlijnen en Generieke Module Psychotherapie worden aanbevolen en is flexibel. De hoofddocent van het blok en hoofdopleiders beoordelen jaarlijks of het aanbod voldoende aansluit bij de state of the art en stellen op basis daarvan het aanbod voor het volgend cursusjaar vast. De keuzecursussen zijn op dit moment:

  • Acceptance and commitment therapy (ACT)
  • Attachment Based Family Therapy (ABFT)
  • CGT vervolgcursus
  • Mentaliseren bevorderende therapie (MBT)
  • Persoonsgerichte experiëntiële psychotherapie
  • Psychoanalytische psychotherapie
  • Schematherapie vervolgcursus
  • Specialistische cursus groepspsychotherapie
  • Systeemtherapie

Onderzoek en innovatie

Het voornaamste doel van dit onderdeel is gevoel krijgen voor methodologisch verantwoord onderzoek. In de opleiding staat vooral het leerproces centraal, met als eindresultaat een wetenschappelijk artikel. Als opleideling voer je onder begeleiding van een supervisor onderzoek uit. Vaak kun je aansluiten bij een lopend onderzoek, bijvoorbeeld bij je praktijkopleidingsinstelling of de universiteit. Je doet je onderzoek stapsgewijs en levert twee tussentijdse verslagen en een eindverslag in: eerst je onderzoeksvoorstel, dan je data-analyseplan en tot slot een volledig onderzoeksverslag dat de basis vormt voor een wetenschappelijk artikel. Je krijgt bij elke stap een terugkoppeling voordat je doorgaat met de volgende stap. We besteden tijdens de lesdagen veel aandacht aan alle stadia van onderzoek. Ook bieden we veel ruimte om vragen te stellen aan elkaar en aan de docenten.

Beleid, Innovatie en Management

De ontwikkeling van een professionele identiteit en de verantwoordelijkheid als specialist komen in het onderdeel Beleid, Innovatie en Management aan bod.