Spring naar inhoud

Basistraining voor opleiders in de praktijk

Wat is het verschil tussen werkbegeleiding en supervisie?
Welke afspraken moet ik maken met de opleideling die ik begeleid?
Wanneer moet ik als praktijkopleider ingrijpen?
Hoe neem ik een KBS-toets af?

Periode
Van t/m
Aantal contacturen
4
Accreditatie
NIP-EL 4 punten, FGzPT 4 punten, NIP K&J/NVO 4 punten (herregistratie) en 2 punten (overige taken)
Kosten
€0,- / 150,-
Deze cursus is vol Inschrijven voor de wachtlijst Houd me op de hoogte

Doel en inhoud

Deze en andere vragen komen aan bod in de vernieuwde, blended training voor opleiders in de praktijk.

De training heeft als doel handvatten te bieden om de verschillende rollen goed in te kunnen vullen. Je leert wat de taken en verantwoordelijkheden zijn die bij jouw specifieke rol horen, hoe die rol verschilt van de andere en waar mogelijke spanningsvelden kunnen ontstaan. Tevens wordt aandacht besteed aan competentiegericht opleiden in de praktijk en aan de vormgeving en invulling van de begeleiding.

Na afloop van de training kun je…
1. uitleggen wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van de p-opleider, praktijkopleider, werkbegeleider en supervisor binnen het praktijkdeel van de opleiding en wat de verschillen daarin zijn.

2. omschrijven hoe de psychologische BIG-opleidingen georganiseerd zijn wat betreft geldende (wettelijke) besluiten, eindverantwoordelijkheid, regionale samenwerkingsverbanden en de samenhang tussen het cursorisch en praktijkonderwijs. 

3. een beschrijving geven van de structuur van de competentieprofielen voor de opleiders van de praktijk en op welke manier je aan je eigen competentieontwikkeling kunt werken.

4. opleidelingen begeleiden en ondersteunen bij het formuleren van leerdoelen.

5. een begeleidingstraject vormgeven passend bij de leerdoelen en leerbehoefte van de opleideling, met heldere afspraken over verwachtingen en rollen en waarbij je rekening houdt met de toenemende verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van de opleideling.

6. constructieve en ontwikkelingsgerichte feedback geven en die koppelen aan de leerdoelen van de opleideling en het competentieprofiel, o.a. in het kader van evaluaties en beoordelingsmomenten.

7. een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en behouden van een veilig opleidingsklimaat en aangeven welke mogelijkheden en procedures er zijn binnen het opleidingsinstituut en de praktijkopleidingsinstelling in het geval van problemen.

Werkwijze

De basistraining is blended vormgegeven en bestaat uit een e-learning en een training op locatie bij PPO. De e-learning doorloop je ter voorbereiding op de training op locatie. (Tijdsinvestering bedraagt ca. 1,5 uur). Tijdens de training op locatie worden d.m.v. verschillende werkvormen verdiepende opdrachten gedaan en is ruimte voor vragen volgend op de e-learning.

Doelgroep

De training is bedoeld voor p-opleiders, praktijkopleiders, werkbegeleiders en supervisoren van
praktijkopleidingsinstellingen die samenwerken met PPO. 

Kosten

  • Deelname is gratis voor deelnemers die verbonden zijn aan een praktijkopleidingsinstelling waar PPO een samenwerkingsovereenkomst mee heeft.
  • Externe deelnemers: € 150,- 

Docenten

De training wordt verzorgd door twee van onderstaande trainers:

Drs. Myrte Geres, supervisor en werkbegeleider
Drs. Suzanne Kruisinga, praktijkopleider, supervisor
Drs. Inez Resner, praktijkopleider, docent CGT en supervisor
Nica Weijers, MSc, GZ-psycholoog en praktijkcoördinator van de KP/PT-opleiding
Mariël Prakken, medewerker opleidingszaken praktijk

Datum, Locatie en lestijd

Datum: woensdag 7 januari 2026
Lestijd: 09.00 - 13:00 uur
Leslocatie: Opleidingsinstituut PPO, Damsterplein 6 te Groningen.

Wil je meer weten of heb je nog vragen?

Neem dan contact op met Ineke Mijnen of Nienke Kiewiet via ppo.bns@rug.nl of telefoon 050-363 3000.