Spring naar inhoud

Opleidingsinstituut PPO zoekt een hoofddocent Psychotische stoornissen

In verband met het vertrek van de hoofddocent van het blok “Psychotische stoornissen” binnen de opleiding tot Gezondheidszorg Psycholoog (aandachtsgebied Volwassenen en Ouderen) zoeken we per direct een nieuwe hoofddocent die vorm wil geven aan dit belangrijke onderdeel van de GZ opleiding.

Psychotische stoornissen is een cursusblok dat bestaat uit vijf lesdagen. Het is aan het einde van het tweede jaar van de GZ-opleiding gepland en wordt per jaar door vijf á zes GZ- opleidingsgroepen gevolgd.

Centraal staan theorieën rond psychotische stoornissen en ‘evidence-based’ methodes van diagnostiek en behandeling. De leerdoelen van de onderwijsdagen hebben niet alleen betrekking op het verwerven van kennis, maar zeker ook op het leren van vaardigheden en het versterken van de professionele attitude. Didactisch streven we naar een goede variatie in werkvormen die nodig zijn om de gewenste doelen te bereiken.

De GZ-opleiding leidt op voor werken in de verschillende sectoren van de geestelijke gezondheidszorg (GGZ, ziekenhuizen, jeugdzorg, forensische zorg, revalidatie, gehandicaptenzorgen en ouderenzorg). Het cursusblok moet de afgestudeerde GZ-psycholoog in staat stellen om de verantwoordelijkheid te dragen voor de diagnostiek en (cognitief gedragstherapeutische) behandeling van psychotische stoornissen in verschillende settingen. Deze settingen betreffen zeker niet (uitsluitend) V&O werkvelden, de afgestudeerde GZ-psycholoog is een breed opgeleide professional die in principe voor het werken met alle leeftijden is toegerust.

Profiel

De nieuwe hoofddocent is een inspirerende en innovatief ingestelde gedragswetenschapper die in afstemming met de hoofdopleiders het blok vormgeeft. De hoofddocent stelt de toets van het blok vast op basis van de eindtermen en doelen van het blok en beoordeelt de toetsen.

De ideale kandidaat voelt zich uitgedaagd bij het lezen van de functie en heeft de volgende kenmerken:

  • Je hebt aantoonbare wetenschappelijke kennis en expertise op het gebied van psychotische stoornissen, bij voorkeur blijkend uit een promotieonderzoek
  • Je houdt je kennis en vaardigheden op het gebied van psychotische stoornissen up to date, bijvoorbeeld door middel van bijen nascholing en het lezen van recente wetenschappelijke literatuur
  • Je hebt een sterke affiniteit met de integratie van wetenschappelijke bevindingen in de praktijk
  • Je bent bij voorkeur zowel werkzaam in de praktijk (in de zorg voor kinderen, adolescenten, volwassenen, of ouderen) als in het wetenschappelijk onderzoek en je hebt de ambitie om deze werkzaamheden met onderwijs te combineren
  • Je kunt goed samenwerken, organiseren en delegeren

Gezien de ontwikkeling van een nieuw cursorisch GZ-curriculum zal dit blok nog tot eind 2027 grotendeels op de huidige manier worden aangeboden. In deze periode stemt de hoofddocent de inhoud en vormgeving van het blok af met de hoofdopleiders, aangezien zij eindverantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de GZ-opleiding.

Tijdsinvestering

Verwachte tijdsinvestering per jaar

  • Coördinatie en afstemming met hoofdopleiders, docenten en de coördinatoren van de GZopleiding: ca. 10 uur
  • Voorbereiden en bijwonen van vergaderingen van de hoofddocenten GZ V&O (2x per jaar) en van de Opleidingscommissie GZ V&O (1x per jaar): ca. 10 uur.
  • Verzorgen van onderwijs, afhankelijk van het aantal lesdagen dat je als docent geeft: ca. 12 uur per opleidingsgroep. Jaarlijks volgen gemiddeld 5 a 6 opleidingsgroepen het blok.
  • Begeleiding en beoordeling van opleidelingen bij opdrachten of eindpresentaties: ca. 9 uur per opleidingsgroep.

Arbeidsvoorwaarden in overleg.

Informatie

Belangstellenden kunnen voor inhoudelijke vragen contact opnemen met Barbara van den Hoofdakker, hoofdopleider GZ. 

Je kunt je interesse kenbaar maken door uiterlijk maandag 22 april een mail met je motivatie en CV te sturen naar Susanne van Aalderen, manager BIG opleidingen. Je kunt haar tevens benaderen bij organisatorische of financiële vragen over de functie.